01.
Nagroda Dziennikarska „Ślad” im. bp. Jana Chrapka
nie jest jedyną nagrodą przyznawaną dziennikarzom i ludziom mediów w Polsce, ale na tle wielu innych branżowych wyróżnień zajmuje szczególne miejsce - łączy a nie dzieli, jest nagrodą dla ludzi mediów, których poprzez zgłoszenia i nominacje doceniają ich redakcyjni koleżanki i koledzy. Jest wreszcie nagroda zdystansowaną od polityki i wpływów różnych środowisk medialnych związanych z aparatem władzy czy środowiskami opozycyjnymi niezależnie od tego kto aktualnie rządzi w Polsce a która opcja jest w opozycji. Dlatego też wśród laureatów Nagrody Dziennikarskiej „Ślad” znajdziemy przedstawicieli bardzo szerokiego krajobrazu polskich mediów: od mediów katolickich, z których poniekąd wyrosła osoba Patrona Nagrody, bpa Jana Chrapka, poprzez media publiczne, opiniotwórcze media prywatne po media lokalne i środowiska nowych mediów. Docenialiśmy i nagradzaliśmy także wkład w debatę publiczną poprzez publikację ważnych, a często przełomowych książek lub działalność wykraczającą poza zwyczajne i tradycyjne rozumienie „świata mediów” doceniając fotoreporterów i operatorów.
02.
„Idź przez życie tak, aby ślady twoich stóp przetrwały cię!”
Nagrodzie Dziennikarskiej „Ślad” im. bp. Jana Chrapka przyświecają słowa będące życiowym mottem jej Patrona: „Idź przez życie tak, aby ślady twoich stóp przetrwały cię!” Dlatego przyznajemy Nagrodę nie tylko za profesjonalizm, ale i przyczynieni się w pracy zawodowej do budowania kultury prawdy, porozumienia i dialogu.
03.
Geneza nagrody
Pomysłodawcami Nagrody byli dziennikarze
- przyjaciele bp Jana Chrapka, którzy po jego tragicznej śmieciu w 2001 r. postanowili honorować osoby świata mediów, które - podobnie jak samego biskupa Chrapka, przyjaciela dziennikarzy medioznawcę, wykładowcę UW i duszpasterza - cechowało otwarcie na dialog a przy tym zaangażowanie w działalność medialną na rzecz lepszego zrozumienia i szacunku, czerpiąc inspiracje do tego działania z szeroko rozumianych wartości chrześcijańskich i nauki społecznej Kościoła. Sam biskup Chrapek był w latach 90. ubiegłego stulecia wielkim orędownikiem otwarcia Kościoła na środki społecznego przekazu i promowania dialogu także z ludźmi wywodzącymi motywację do swojej pracy zawodowej z innych źródeł niż wartości czy inspiracje religijne.
04.
Marzenie
Po co kolejna Nagroda dla dziennikarzy i ludzi mediów?
Najkrócej można odpowiedzieć, bo taka nagroda jest nam w mediach niezwykle potrzebna i sam jej Patron myślał o stworzeniu takiego wyróżnienia.
Stworzenie nagrody dziennikarskiej było Jego marzeniem. Tłumaczył, że dobro trzeba uwypuklać i nagłaśniać, bo zło jest krzykliwe. Dobro jest ciche. Musimy je pokazywać, bo ludzie są przede wszystkim dobrzy
– mówi siostra Agnieszka Charpek, michalitka, prywatnie rodzona siostra Biskupa.
05.
Wierzymy, że byliśmy i jesteśmy temu przesłaniu wierni!
Po raz pierwszy Nagroda została przyznana w 2002 roku
zaledwie kilka miesięcy po śmierci Biskupa. Pierwszą Kapitułę Nagrody stworzyli ludzie będący jego przyjaciółmi, współpracownikami oraz grono osobistości ze świata kultury i mediów. W następnych latach do Kapituły dołączali laureaci kolejnych edycji Nagrody. Główną ideą, która przyświeca organizatorom Nagrody, jest promowanie etycznego dziennikarstwa, docenienie profesjonalizmu i dokonań osób działających w szeroko rozumianej sferze mediów. Wierzymy, że byliśmy i jesteśmy temu przesłaniu wierni! A taka postawa była szczególnie bliska bp. Janowi Chrapkowi ponieważ - jak zapisano w regulaminie Nagrody „Jego życie, wierne duchowi ewangelicznej prostoty, przepojone było troską o budowanie pomostów między ludźmi i środowiskami”.
06.
Kandydatury
Prawo do wysuwania kandydatur do Nagrody przysługuje członkom Kapituły, redakcjom prasowym, radiowym, telewizyjnym i internetowym.
Zwycięzca otrzymuje statuetkę autorstwa prof. Gustawa Zemły i 10 tys. zł. Rzeźba, która przedstawia dwie otwarte dłonie, utrwalone w geście zbliżenia, symbolizuje gotowość do niesienia pomocy bliźniemu i otwartość na dialog.
07.
Diamentowy Ślad
Kapituła ma prawo przyznawania Diamentowego Śladu
za całokształt dokonań w sferze mediów, czyli za dorobek publicystyczny i dziennikarski, realizowany w skali całego życia. Po raz pierwszy Diamentowy Ślad został wręczony w 2005 r.
Idea nagrody
Nagroda Dziennikarska „Ślad” im. bp. Jana Chrapka

Stowarzyszenie
na rzecz nagrody dziennikarskiej "Ślad" im. bp. Jana Chrapka
01.
W październiku 2018 r. członkowie Kapituły Nagrody Dziennikarskiej „Ślad” im. bp. Jana Chrapka powołali stowarzyszenie zwykłe pod nazwą Stowarzyszenie na rzecz Nagrody Dziennikarskiej „Ślad” im. bp. Jana Chrapka. Jako siedzibę stowarzyszenia wskazano adres warszawskiego duszpasterstwa środowisk twórczych przy placu Teatralnym.
02.
Celem Stowarzyszenia jest nie tylko czynne wspieranie idei dziennikarskiego konkursu i Nagrody, ale także zachowanie i promowanie dorobku i nauczania naszego Patrona, zwłaszcza w odniesieniu do refleksji nad współczesnym dziennikarstwem i mediami.
03.
W skład stowarzyszenia wchodzą dotychczasowi członkowie Kapituły Nagrody „Ślad” oraz młodsza siostra patrona Nagrody s. Barbara Chrapek CSSMA i ks. Grzegorz Michalczyk, krajowy duszpasterz środowisk twórczych. Członkowie stowarzyszenia powołali trzyosobowy Zarząd. W jego skład wchodzą: red. Tomasz Krzyżak, przewodniczący oraz członkowie pani Alina Petrowa -Wasilewicz i ks. Kazimierz Sowa.
04.
Od roku 2019, po wpisaniu do rejestru stowarzyszeń zwykłych, Stowarzyszenie na rzecz Nagrody Dziennikarskiej „Ślad” im. bp. Jana Chrapka jest głównym organizatorem konkursu i Gali Nagrody „Ślad”.
05.
Inicjatywą Stowarzyszenia jest również strona internetowa www.nagrodaslad.pl dokumentująca osobę Patrona Nagrody, bpa Jana Chrapka, historię Nagrody oraz prezentującą aktualne działania Stowarzyszenia i promującą jego cele.
06.
Cele działania Stowarzyszenia pokrywają się z dotychczasowymi celami Nagrody. Zgodnie z regulaminem są to:
a) upowszechnianie postaci bp. Jana Chrapka i jego postawy wobec mediów,
b) przybliżanie i promowanie dziennikarzy i ludzi mediów, których działalność przyczynia się w sposób wybitny do budowania kultury prawdy, porozumienia i dialogu; służących prawdzie, dobru i pięknu; budujących pomosty między ludźmi i środowiskami,
c) upowszechnianie zasad etyki dziennikarskiej w powiązaniu z wartościami chrześcijańskimi, którym wierny był bp Jan Chrapek,
d) promowanie zarówno przesłania pracy w mediach, jak i profesjonalizmu, zgodnie z dewizą bp. Jana Chrapka: „Idź przez życie tak, aby ślady twoich stóp przetrwały cię!”.